Jdi na obsah Jdi na menu
 


A kdee..?!se nám chtělo zavolat v mrazivou sobotu 13.3.v Rokytnici.Tam vládlo pravé prosincové počasí a ne obleva jako v nížinách.Přesto se nás sešel hojný počet a mohly započít první letošní úkoly v praxi.Vzhledem k počasí šel náčelník vzorem a tak se prostor okolo výtopny zbavil další části náletových dřevin,což doufejme na nějakou dobu bude dostačující.Uvnitř zatím bysté oči několika jedinců vyměřily a připevnily první lišty které budou na stěnách držet část naší solidní sbírky čísel z lokomotiv,ať už ze spolku či soukromého vlastnictví. Další jedinci rozebrali část podlahy u vjezdových vrat za účelem zjistit stav a složení podloží pro plánovanou opravu a opětovné složení a zarovnání.Kolega Jakuza mezitím v přístavbě kvalitně bušil svým kladivem do zdí ve snaze očistit je od staré omítky,nutno dodat,že se mu to opravdu vcelku podařilo!Vzápětí přijela příjemná návštěva p.Vlasáka ,který nám přivezl do expozice několik předmětů které jiště využijeme-takže díky! Následovala přestávka na oběd ,neb už ani ohřívadlo z láhve moc nepomáhalo..Poté již jen dokončit úklid vegetace pokosené předsedou a usadit před vrata panel,o který jsme neustále zakopávali.Též bylo v rámci možností-zimy opraveno rozbité sklo v jednom z oken. Více se již nedalo,zima naposled zvítězila.

Na závěr ještě nutno uvést jednu novinku,která byla připravena již od prosince,ale vrstva sněhu zabránila realizaci.U remízy na nádraží v Dobrušce (mimochodem postavena dle prakticky shodné normálie místních drah roku 1908) byl zachovaný širokodaleko jediný vodní jeřáb pro místní dráhy s otočným ramenem.Po jednání s ČD se podařilo domluvit souhlas s jeho demontáží pro naše vznikající muzeum.Při jedné z návštěv pro dokumentaci a nafocení v Dobrušce jsem byl jedním místním strojvedoucím upozorněn,že mimo jiné do jeřábu kdysi nacouvalo nákladní auto..Jak se při demontáži ukázalo,byla to opravdu stěžejní rána.Náraz nejen ohnul ovládací tyč otočného ramene,ale jeho následkem prasknul i samotný litinový stojan a to nejen v přírubě ale i na jedné z opěr na zemi.Dále i pískovcový základ pod ním a také další potrubí pod základovou deskou.Následkem toho ,chvíli po začátku demontáže,se jeřáb pomalu samovolně složil k zemi!Starý lom postihl přírubu litinového stojanu prakticky okolo,takže jeřáb stál jen díky dvojici kulatin se závity,které byly mimo stojan..viz foto.Vodorovné rameno tvoří jen děravá plechová trubka,takže vyrobit nové nebude problém.Další součástky a potrubí lze použít ze zbytku jeřábu v Rokytnici a Doudlebách,kde byly shodné typy.Takže výsledkem by měl být fungující komplet,ať už na původním místě v rokytnické stanici,nebo jako novostavba u výtopny ,podobně jako  v Dobrušce.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Práce a brigády 2010