Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dvacet let Mikulášských jízd..

11. 6. 2009

Mikulášská jízda aneb Plnou parou přijíždí Mikuláš….
 
Název, který zná snad každé dítě nejen zde, ale i v okolí, připomínající netradiční návštěvu tohoto světce v dnes již tradiční akci! Sobotu se zvláštním vlakem taženým parní lokomotivou, neoddělitelně spjatou s doprovodem Mikuláše, andělem a čerty.

Prostě, jak je zde již vžité - s mikulášským teamem.

     Letošní poslední listopadovou sobotu opět propuknul shluk abnormální frekvence na letohradském nádraží a tlačenice zaparkovaných aut v přednádražním prostoru. Ano, v sobotu 29.listopadu 2009 se uskutečnil již 20.ročník této nejstarší podobné akce na tratích bývalých ČSD nebo nyní drah SŽDC. Je pravdou, že podobných akcí v poslední době vyrostlo jako hub po dešti, ale skutečně prvá jízda na trati ČSD se uskutečnila v poslední mrazivou listopadovou sobotu roku 1989 zde! Tenkrát vyjížděla z Králík a do Letohradu a poloprázdný motorový vlak o 3 vozech dovezl hrstku cestujících, spíše zvědavců.

     Myšlenku o této akci jsme pojali v roce 1988, kdy se nám do ruky dostalo periodikum tehdejších Deutsche Bahn, tedy ještě drah tak zvaného Západního Německa, kde byla popsána a žánrovým fotem doložena podobná akce zvláštního vlaku jedoucího na advetní trh do Norimberka. Žloutnoucí výstřižek z drážních novin Blitzpunkt DB máme uschovaný dodnes a v období příprav na Mikulášskou jízdu se na něho vždy s nostalgii podívám.

     Každým rokem chtivých účastníků přibývalo, jak z řad dětí, tak i dospělých a kapacita soupravy zvláštního vlaku se musela zvětšovat. Zprvu zde účinkoval "kafemlejnek" nebo-li parní lokomotiva 310.006, ale jak se souprava stávala mohutnější, tak jsme museli řešit i velikost a především výkon parního oře. Vystřídaly se zde několikrát stroje 464.008 z Hradce Králové, 433.002 z Valašského Meziříčí a 464.202 z Olomouce. Měli jsme také štěstí, že zdejší lokomotivní depo získalo a po náročné opravě zprovoznilo, původně průmyslovou parní lokomotivu typu CP 600, které se dostalo označení 328.011 a přízviska Vendulka. Poté se na nás opět usmálo štěstí, kdy do Letohradu byla z Lysé n.L. přemístěna lokomotiva 423.009 - Líza, která " dojezdila" nejen na našem minulém Mikulášském vlaku (2007), ale propadla ji i technická způsobilost kotle v začátku roku letošního (2008). Nutno ovšem poznamenat, že konkrétně nad Lízou se začíná blýskat na lepší časy, momentálně je v depu rozebraná a čeká ji náročná oprava, tak se možná ukáže příští rok, ale kdo ví…….

     Je nutno se zmínit i roku 1992, kdy jsme stáli dva dny před akcí před rozhodnutím , jet či nejet. Jednalo se o finanční důvody, jelikož až do této doby se nás nikdo neptal, kdo to zaplatí a kolik akce bude stát. Prostě "jezdilo" se na režijní náklady dráhy. V roce 1992 jsme najednou stáli před požadovanou částkou asi třinácti tisíc! Dnes by to byly finance zanedbatelné, ale tehdy, bez znalosti sponzorského financování atd., to byl nepřekonatelný problém. Proto bylo zvoleno náhradní řešení s dieslovým strojem (T 478.3174), který se po prázdnu vracel z Miedzylesie od jednoho ze zvláštních vlaků, jezdících tehdy mezi Letohradem a polským Klodzkem. Vzhledem k tomu, že se jednalo o "trojkového" brejláka s parním topením, vytvořila pára unikající z topného systému téměř vizáž soupravy parního vlaku. Dětem tato vynucená změna zase až tak mnoho nevadila, Mikuláš i anděl včetně čertů nezklamali a my jsme si po ukončení akce zhluboka oddechli.

     Letošní dvacátá Mikulášská jízda, zahrnutá do Oslav 700.roků prvé zmínky o městě, vedla již po většinu své trasy pod pavučinou trolejového vedení elektrifikované trati z Letohradu až na státní hranice, kde se propojila s elektrifikovanou tratí polských drah směrem od Miedzylesie.Tím taky byla ukončena jedna etapa jízd po tratích bez troleje, kdy jsme ve dvou případech jeli až do Hanušovic, v několika případech do Králík, ale většinou do Dolní Lipky, kde k hitům většiny těchto akcí patřilo otáčení lokomotivy na točně.

V letošní rok tomu tak nebylo, protože lokomotiva 464.202 z Olomouce, je s ohledem na její hmotnost i délku na této točně neotočitelná.

Hodnocení není mým úkolem, to jistě provede, případně již provedlo oněch téměř 500 účastníků tohoto jubilejního ročníku. Já jsem ale vnitřně spokojen….

     Nikdo z tehdejších začínajících aktérů této akce, z nichž mnozí bohužel už tyto jízdy sledují z onoho horního patra, si nemyslela, že se Mikulášská jízda dočká dvacátého pokračování. Spíše v zápalu aktivity a práce o tom vůbec nepřemýšlela. Chtěl bych této akci k zachování životaschopnosti i do budoucna popřát další aktivní nástupce, i když to asi skutečně nebudou mít lehké! A vím o čem mluvím……

Další podrobnosti najdete na adrese http://www.mikulas.letohrad.cz/ 

 
PETR BURYŠKA
hlavní organizátor 20.ročníků