Jdi na obsah Jdi na menu
 


328.011

11. 6. 2009

328.011  (990.030-9)
 

Parní lokomotiva 328.011 byla vyrobena závodem ČKD Sokolovo r.1956 pod výrobním číslem 3704. Jedná se stroj typizované řady CP600,t.j. uspořádání tří hnacích náprav "C", na přehřátou páru o výkonu 600 koní. Určena byla původně pro Severočeské doly výtopna Komořany, kde byla označena č.4, r.1970 byla odstavena při čekání na opravu, poté se objevuje na vlečce dolů v Žacléři a konec své provozní kariéry na uhelném dole Lampertice, kde už byla vedena spíše jako provozní záloha. Následně se ještě dostala na úpravnu uhlí důl Nosek Tuchlovice r.1982. Do té doby jezdila pod označením 9262. Poté byla přemístěna do Kamenných Žehrovic u Kladna, ale zatím není doloženo zda na tamějším dole ještě jezdila. Každopádně r.1985 zemědělci se Slatiny nad Zdobnicí sháněli zdroj páry pro svou pařírnu a sušárnu brambor. Lokomotiva byla přemístěna mimo kolejovou síť a začala jako stabilní kotel vytápět. Díky tomu zůstala relativně kompletní. Lokomotivě zůstaly kompresor, vzduchojemy a další detaily potřebné později k zprovoznění. Vzhledem k tomuto, a zejména provozuschopnému kotli se o lokomotivu začala zajímat skupina zaměstnanců lokomotivního depa v Letohradu, pozdější zakládající členové LŽK. Delší jednání vyvrcholilo 4.prosince 1992, kdy proběhl transport do depa Letohrad. Poté začalo postupné shánění chybějících detailů ( děkujeme Společnosti železniční výtopna Jaroměř ), rozebírání některých celků a postupná renovace.Vše postupovalo zvolna, ve svém volnu pracovali 2 -3 lidé. Až roku 1995 se do renovace vložila Letohradská správkárenská s.r.o. ( nyní Letohradské strojírny ) a díky provedení některých odborných prací vše rychleji posunula kupředu. Díky tomu, mohla 25.8. 1996 vykonat lokomotiva úspěšnou TBZ pod vedením ing.Jindřicha Hály, a pod novým označením 328.011 začít svůj nový život jako nostalgické vozidlo ČD. Zde je na místě vysvětlit původ nového označení. Lokomotivy CP600 byly vyráběny s různým nápravovým tlakem dle potřeb objednavatele,někdy měly označení dle kryšpínova systému i na budce. Nejčastěji 323.0 či 327.0. Z pátrání v archivu výrobce bylo zjištěno, že předmětná lokomotiva byla vyrobena jako jedenáctá s nápravovým tlakem přesahujícím 17 t. Proto bylo bylo zvoleno označení 328.011. Následně v letech 1996 - 2000 najezdila na různých akcích přes 9000 km. Po poslední jízdě, předčasně ukončené závadou na kotli byla lokomotiva uschována v remíze v Dolní Lipce a zakonzervována.

Díky změnám na ČD byla r.2006 přemístěna do remízy depa Choceň. Po vzniku projektu regionálního muzea v Rokytnici v Orlických horách byla lokomotiva přemístěna do prostor tamější výtopny a dlouhodobě zapůjčena jako exponát od ČD a.s. V závislosti na grantových fondech, tak není do budoucna vyloučeno ani opětovné uvedení do provozního stavu.     

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 328 011