Jdi na obsah Jdi na menu
 


423.009

11. 6. 2009

423.009  (991.004-3)
 

Parní lokomotiva 423.009 byla vyrobena r.1922 v První českomoravské továrně na stroje v Praze pod číslem 923.

Stroj má uspořádání náprav 1´D1´,výkon  přibližně 550 kW  a parní kotel s přetlakem 12 Bar.

Představitelka typických lokomotiv pro místní tratě prožila pestrý život na kolejích ČSD, včetně válečného přeznačení DRB jako 93.1503. Převážně působila v jihozápadních Čechách, známé je např. působení ve Volarech či Bezdružicích.

U ČSD byla zrušena 4.8.1970 a následně odprodána od 1.9. do pískovny Provodín. Čekalo ji i další působiště a to jako vlečková lokomotiva v pískovně v Jestřebí spolu s 423.094.

Počátkem 80.let byly obě lokomotivy z vlečky získány zpět s určením pro historický provoz. 423.009 se ujali lidé z tehdejšího zkušebního okruhu ČSD u Velimi a lokomotivního depa Nymburk. V Letohradu byla r.1986 opravována pro použití na výročí trati Doudleby - Rokytnice a Svitavy - Polička. Po těchto úspěšných akcích se dostala do opatrování kolektivu strojové stanice Lysá nad Labem, kde prožila dlouhá léta v provozu na mnoha historických akcích. Díky reorganizaci na ČD, zrušení provozního pracoviště Lysá a odchodu opatrovníků lokomotivy do důchodu, bylo rozhodnuto o převedení lokomotivy do Letohradu, kde byl zájem opět o stroj pečovat. Předání proběhlo a po provedení nezbytných oprav na kotli lokomotiva začala dále jezdit s novým kolektivem. Opět najezdila mnoho kilometrů do jara 2008, kdy skončila definitivně způsobilost kotle. Proběhla celková oprava a lokomotiva opět jezdila při nostalgických akcích po celé ČR. Aktuálním majitelem v r.2020 je ČD a.s. Na konci ledna 2020 odvezena do DHV Lužná u Rak. na provední větší opravy. Uvidíme, kdy a kam se lokomotiva vrátí zpět.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 423 009