Jdi na obsah Jdi na menu
 


T211.0838

24. 10. 2014

T211.0838 (700.838-6)

Jedním z prvních úspěšných zástupců výroby motorových lokomotiv v Československu je řada T211.0. Lokomotiva je určena pro lehký posun u ČSD a na vlečkách. Základem úspěchu byla jednoduchost a robustnost konstrukce. Pohon tvoří vzduchem chlazený motor Tatra 111A odvozený od tehdejších nákladních automobilů. Přes čtyřstupňovou převodovku s reverzací odvozenou od motorových vozů M131.1 jsou pomocí kardanů a nápravových převodovek poháněny obě nápravy lokomotivy. Lokomotiva má výkon 121 kW, maximální rychlost 40 km/h a hmotnost 22t. Během let 1955 – 1962 bylo vyrobeno přes 800 kusů pro ČSD a vlečky u nás i v zahraničí.
Během provozu se stalo postupem času problémem zajistit náhradní díly pro motor Tatra 111A, proto mnohé podniky přistoupily k rekonstrukci a náhradě novým motorem Tatra novějších typů. Československé dráhy postupně většinu těchto lokomotiv nahradily novějšími. Proto se do dnešních dnů nedochovalo příliš lokomotiv v původním provedení.
Naše lokomotiva byla vyrobena v ČKD Praha n.p. v roce 1961 pod výrobním číslem 5448. Prvním působištěm T211.0838 byl závod ZTS n.p. Týniště nad Orlicí. Na stejné vlečce tentokrát vedené pod Elitex a.s.Týniště nad Orlicí dojezdila v r. 2006 v původní podobě bez rekonstrukcí. Po několikaleté odstávce proběhlo její opětovné uvedení do provozu, jako vozidla pro možné nostalgické jízdy. Aktuálně je plně provozní a od konce roku 2018 je uschována v Rokytnici v Orlických horách.
Lokomotiva je v soukromém vlastnictví člena klubu od 2006, LŽK z.s. ji mělo od 2010 do 2020 v zápůjčce.
 

Náhledy fotografií ze složky T211 0838